Kirjoittaja Aihe: The Longest Daycare (lyhytelokuva)  (Luettu 35808 kertaa)

Täällä voi keskustella The Longest Daycare -lyhytelokuvasta.

The Longest Daycare -niminen neljäminuuttinen lyhytfilmi esitetään ennen Ice Age 4 - Mannerten mullistus -elokuvaa, jonka ensi-ilta on Suomessa 29. kesäkuuta tänä vuonna. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Simpsonit nähdään 3D:nä.

Viimeksi muokattu26.06.12 - 12:40 Kirjoittaja: Mikko

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #1 20.06.12 - 20:15
Luit ajatukseni, olin juuri laittamassa tälle omaa ketjua!

Käyn vilkaisemassa tuon ensi maanantaina lehdistönäytöksessä, silloin sopii siis odottaa juttua aiheesta.
Viimeksi muokattu29.06.12 - 20:21 Kirjoittaja: Mikko

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #2 26.06.12 - 11:50
Siirrän uutisketjusta tänne tuon aiemmin kirjoittamani uutisen. Lähteenä käyttämäni Entertainment Weekly muuten kertoi virheellisesti pätkän olevan mustavalkoinen, eli korjataan se samalla.

---

Maggie-lyhytelokuva tulee leffateattereihin

Simpsonit tekee pienimuotoisen paluun elokuvateattereihin. The Longest Daycare -niminen neljäminuuttinen lyhytfilmi esitetään ennen Ice Age 4 - Mannerten mullistus -elokuvaa, jonka ensi-ilta on Suomessa 29. kesäkuuta tänä vuonna. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Simpsonit nähdään 3D:nä.

The Longest Daycaren pääosassa on Simpsonien perheen vauva Maggie, ja se sijoittuu samaan päiväkotiin, johon Maggie joutui Simpsonien neljännen kauden jaksossa Primadonna.

Filmiä mainostettiin jo Simpsonien 23. kauden päätösjakson lopussa. Sama mainos on katseltavissa .

Simpsonien päätuottaja Al Jean kertoo Entertainment Weeklylle, että idean takana oli tuottajakollega James L. Brooks.

"Tahdoimme näin kiittää faneja siitä, että he ovat seuranneet sarjaa 25 vuotta", Jean sanoo. Hän lupaa, että neljään minuuttiin mahtuu paljon juonikoukeroita.

"Lopputulos on sekä suloinen että hauska."

Ice Age -elokuvilla ja Simpsoneilla on sama tuotantoyhtiö, 20th Century Fox. Vuonna 2007 The Simpsons Movien traileri pyöri teattereissa ennen Ice Age 2 - Jäätikkö sulaa -leffaa.

Arvio: Mainio The Longest Daycare olisi kaivannut lisää pituutta

Kävin vilkaisemassa The Longest Daycaren, kautta aikain ensimmäisen Simpsonit-lyhytelokuvan, Ice Age -leffan lehdistönäytöksessä. Mielenkiintoni kohdistui ennakkoon tietysti siihen, miltä tutut, keltahipiäiset hahmot näyttävät kolmiulotteisina. Lisäksi filmin mykkyys pisti pohtimaan, mitä tuleman pitää.

3D:tä ei The Longest Daycaressa ollut turhaan alleviivattu, vaan se istui pätkään varsin luonnollisesti. Hurjia efektejä se ei tarjonnut. Kolmiulotteisuuden lisäksi elokuvamaisuutta lisäsivät hieman kokeellisemmat kameraperspektiivit, jotka tavanomaisessa Simpsonit-jaksossa olisi luultavasti korvattu jollain perinteisemmällä.

Puheettomuus toi tekeleeseen oman viehätyksensä. Yleensähän Simpsoneissa juoni perustuu hyvin vahvasti sanalliseen viestintään ja vain harva kohtaus pyörii kovin kauaa esimerkiksi pelkän Maggien varassa. Nyt edes Marge ei avannut suutaan, vaan hänet oli tarkoituksella jätetty hyvin etäiseksi hahmoksi, lähes mysteeriksi. Pelkäsin koko ajan, että tekijöiden tyylitaju pettäisi ja joku hahmoista - pahimmillaan Maggie - pilaisi koko idean ja möläyttäisi ilmoille suullisen vitsin. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Onnistuneen visuaalisuuden lisäksi pätkään loi tunnelmaa tähtisäveltäjän Hans Zimmerin loistava musiikki.

Filmi sijoittuu päiväkotiin, jossa Maggie kohtaa arkkivihollisensa, ilkeän yksikulmakarvaisen vauvan. Pienestä alkava tarina saa yhä huimempia käänteitä ja päättyy suuriin tunteisiin.

Kaiken kaikkiaan The Longest Daycare oli varsin piristävä poikkeus Simpsonien ponnettomaan nykykoheltamiseen verrattuna. Muutamassa minuutissa oli enemmän oivaltavuutta, hauskuutta ja tunteikkuutta kuin kokonaisissa uusissa jaksoissa. Ero oli suorastaan hämmentävä ja sai kaipaamaan aikoja, jolloin Simpsonit oli muutakin kuin rykelmä väkinäisiä vitsejä, loppuun kulutettuja hahmoja sekä itseään toistavia juonikuvioita. Oli tämä tosin varsin erilainen elämys myös vanhoihin Simpsoneihin verrattuna.

Ainoa harmituksen aihe minulle oli filmin pituus. Lyhtelokuva on tietysti lyhytelokuva, mutta minusta tunnelmaa on lähes mahdoton rakentaa huippuunsa näin lyhyessä ajassa. Muutama lisäminuutti olisi voinut sytyttää ensimmäisen kolmiulotteisen Simpsonit-kokemuksen vielä kirkkaampaan loistoon.

Toivottavasti The Longest Daycare löytää Simpsonien ystävät huolimatta siitä, että neljästä minuutista on maksettava täyden leffalipun hinta. Luulen, että elokuvasta julkaistaan vielä aikanaan kaksiulotteinen versio esimerkiksi jonkin DVD:n ekstramateriaalina, mutta mitään takeita tästä ei toistaiseksi ole.
Viimeksi muokattu26.06.12 - 22:55 Kirjoittaja: Mikko

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #4 26.06.12 - 22:57
Kuka myöntää olevansa niin HC-fani, että maksaa leffalipun hinnan pelkästään tämän takia?

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #5 27.06.12 - 11:27
No itse menen sillä verukkeella että pienemmät sisarukset menee kattoon sen elokuvan niin eihän niitä yksin voi jättää  :)

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #6 27.06.12 - 13:04
No itse menen sillä verukkeella että pienemmät sisarukset menee kattoon sen elokuvan niin eihän niitä yksin voi jättää  :)

Heh, hieno taktiikka.

Tiedä sitten, vaikka joku tykkäisi sekä Simpsoneista että Ice Ageista. Ovathan ne ainakin animaatioita kummatkin.

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #7 27.06.12 - 13:49
Kyllä tämä pitää heti perjantaina kokea.

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #8 27.06.12 - 14:26
Kyllä tämä pitää heti perjantaina kokea.

Tosifani!

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #9 27.06.12 - 19:14
Itse en lähde katsomaan, koska Ice Age ei enää kiinnosta ja olen ajatellut katsoa yhden toisen leffan (The Amazing Spider-Man).

Pitää katsoa tämä lyhytelokuva joskus myöhemmin.

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #10 27.06.12 - 19:43
Tuskinpa siinä kauan menee että tuo on jo Tubessa, oli kuvanlaatu mikä hyvänsä.

Mikon arvostelun luettuani alkoi kyllä hype nousta. Viitsisinkö olla niin härski että kävelisin ulos teatterista tuon lyhärin loputtua?  :)

Vielä tuosta 3D:stä, näyttivätkö hahmot paperisilta vai miten ihmeessä tuo oli toteutettu?


Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #11 28.06.12 - 10:32
Itse en lähde katsomaan, koska Ice Age ei enää kiinnosta ja olen ajatellut katsoa yhden toisen leffan (The Amazing Spider-Man).

Pitää katsoa tämä lyhytelokuva joskus myöhemmin.

Sehän siinä onkin, ettei sitä välttämättä edes voi katsoa "joskus myöhemmin". Ainakaan 3D:nä.

Tuskinpa siinä kauan menee että tuo on jo Tubessa, oli kuvanlaatu mikä hyvänsä.

Mikon arvostelun luettuani alkoi kyllä hype nousta. Viitsisinkö olla niin härski että kävelisin ulos teatterista tuon lyhärin loputtua?  :)

Vielä tuosta 3D:stä, näyttivätkö hahmot paperisilta vai miten ihmeessä tuo oli toteutettu?

Mutta kuka haluaa katsoa netistä jotain kameralla leffasalissa nauhoitettua 3D-tuplakuvaa?

Minä ainakin pokkana lähdin lehdistönäytöksestä heti tuon jälkeen :D Eri asia sitten, kehtaisiko täydestä salista nousta.

Vähän sellaisilta paperisilta joo, monessa kerroksessa eri tasoja. Se näytti ihan hyvältä, kun kamera vähän liikkui samalla. Muutamassa kohdassa sitten oli enemmän sellaista tietokonemaisempaa, muttei missään vaiheessa täyttä kikkailua.

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #12 28.06.12 - 11:57
Täytyy myöntää, että aiemmista Ice Age -elokuvista kiinnostuneena olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että voisin mennä katsomaan Ice Agen nyt ihan syyn kanssa.
Simpsonit on varmaan ollut suurin vaikuttaja siihen, että olen ollut kiinnostunut yhä enemmän animaatioista ja varsinkin nykyään olen Simppareiden ohella varsin vannoutunut Pixar-fani.

Kyllä siis luulen lyöväni kaksi kärpästä yhdellä iskulla, jos käyn katsomassa sekä The Longest Daycaren ja Ice Age 4:sen (harmi vaan, että lippussa lukee vain Ice Age 4  ;D)

Ja kyseessä on varmasti aika ainutlaatuinen herkku, että saadaan tänne asti maailmaa tuollaista matskua. En olisi yhtään hämmästynyt, jos levikki oltaisiin The Longest Daycaressa jätetty ainoastaan rapakon taakse. Täällä kun tuntuu, että lyhäristä ei edes kerrota kenellekkään.. se vain tulee mukana.

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #13 28.06.12 - 12:38
Ja kyseessä on varmasti aika ainutlaatuinen herkku, että saadaan tänne asti maailmaa tuollaista matskua. En olisi yhtään hämmästynyt, jos levikki oltaisiin The Longest Daycaressa jätetty ainoastaan rapakon taakse. Täällä kun tuntuu, että lyhäristä ei edes kerrota kenellekkään.. se vain tulee mukana.

Minäkään en olisi ollut yllättynyt.

Pienen googletuskierroksen mukaan koko filmiä ei juuri mainita muilla suomenkielisillä sivuilla kuin Finnkinon sivuilla Ice Agen yhteydessä, muutamalla muulla Ice Agea puffaavalla sivustolla sekä tietty täällä. Subin sivuilla sanotaan, että se tulee leffateattereihin Jenkeissä.

No, pidetään me ainakin asiasta meteliä parhaamme mukaan :)

Vs: The Longest Daycare (lyhytelokuva)
Vastaus #14 28.06.12 - 15:24
Ongin vähän lisätietoja vielä. The Longest Daycaren tarkka kesto on 4 minuuttia ja 35 sekuntia. Se esitetään 3D:nä myös Ice Agen 2D-näytösten yhteydessä. Siinä ei puhuta, mutta siinä on pariin otteeseen englanninkielistä tekstiä, jota ei ole "aikataulullisista syistä" suomennettu. Vaikkei englantia osaisi, ei mielestäni kauheasti menetä.