Kirjoittaja Aihe: Televisio- ja elokuvaviittaukset Simpsoneissa  (Luettu 72162 kertaa)

Kun Homerista tulee läski vihreä olento, Dr Phil juttelee hänelle. Eli Dr. Philistä.

Veikkaanpa että tuossa on matkittu myös Hulkia, joka iso vihreä olio. Hulk ei tosin ole läski, vaan iso lihaskimppu.
En tiedä menikö oikein, mutta noin mä päättelin.


Tuossa eilisessä jaksossa Julkea takapuoli (Bart-Mangeld Banner) kohtaus jossa Tri. Hibbert jahtaa Bartia kaksitaso-lentokoneella ja heittää rokotuspiikkejä tätä päin on parodioitu legendaarisesta jännityselokuvasta Vaarallinen romanssi (North By Northwest, 1959).

Kun katsoin 8 lk. elokuvakursilla Psykon, niin muistin, että Simpsoneissa on ollut samantapaisia kohtauksia:

1) Suihkumurha + Musiikki = Maggie lyö Homeria nuijalla päähän ja Homer repäisee verhon.
2) Suihkumurha + Musiikki = Maggie uhkaa Homeira kynällä.

Jakso on 2. kauden "Itchy & Scratchy & Marge)

3) Normanin talo = Simpsonit yöpyi kummitus talossa, joka muistutti taloa Psykossa.

Jakso on 7. kauden "Bart the Fink"

4) Normanin äiti istuu tulilla = Bart istuu tuolilla, Bob tulee tuolin taakse ja kääntää sen Bart istuu jne.

Jakso on 3. kauden "Black Widower"

5) Normanin "äiti" talossa = Skinner katsoo koulusta "taloaan", jossa hänen äiti on ikkunan takana.

Jakso on 4. kauden "Brother from the Same Planet"

6) Bates Motel = Bob asuu Bates motellissa

Jakso on 5. kauden "Cape Feare"

7) Normanin talo = Samannäköinen talo

Jakso on 5. kauden "Homer Loves Flanders"

8) Normanin vakoilureikä = Maude vakoilee Margea

Jakso on 4. kauden "Marge in Chains"

9) Normanin äiti suuttuu tytöistä = Skiner joutuu matkustamaan bussilla.
Skiner: "Hello Simpson. I'm riding the bus today because Mother hid my car keys to punish me for talking to a woman on the phone... she was right to do it." (Vähän kaukaa haettu, mutta ihan sama)

Jakso on 5. kauden "Treehouse of Horror IV"

10) Normanin talo = Bart juoksee Normanin talon ohi

Jakso on 21. kauden "Treehouse of Horror XX"

 :D

Tässä linkkiä juttuihin: http://www.hitchcockwiki.com/wiki/Category:Hitchcock_references_in_The_Simpsons:_Psycho
Täytyy myöntää että tämä on hieman sekava viesti jota pitää ajatella kauan :D

Tämä aihe on paljon hauskempi, kun tänne laitetaan itse bongattuja juttuja eikä jotain netistä luettuja :)

Ise olen huomannut, että joitakin asioita on vaikea selittää lyhyesti. Asioihin liittyy niin paljon yksityiskohtia ja pohdittavaa. Mutta jos viesti on pitkä, niin sekin haasteellinen. Täytyy valita sanansa huolella ja tarkistaa oikeinkirjoitus jne. Ja luonnollisesti keskustelu käy mielenkiintoisemmaksi, jos viestit ovat syvällisiä ja paljon asiaa sisältäviä. Ja sehän onkin juuri se eräs asia, jota valvojat kaipaavat foorumille. ;)

Tuota mieltä minä olen. Kiitos kun kuuntelitte. :)

Jaksossa ''Treehouse of Horror XXI'' on 3 jakso ''Tweenlight'', mikä taitaa olla pienimuotoinen muokkaus Twilight - elokuvan nimestä.

Ja samalla kaudella jakso ''Homer Scissorhands'' Eikös tuo ole parodia Scissorhand Edwardista?

Ja jos joku sattuu ruveta epäilemään että olen katsonut nämä kys. jaksot, don't worry, katsottu Simpsonit.orgin Esityskausista :)

EDIT: The Devil Wears Nada - jakson nimi parodioitu The Devil Wears Neda/Preda/prada - elokuvasta (season 20).

Saman kauden kauhujen talossa on tämä ''(Dial "M" for Murder or Press "#" to Return to Main Menu)'' nimi ja juoni viittaavat Alfred Hitchcockin vuoden 1954 elokuvaan Täydellinen rikos (Dial M for Murder). Osiossa on paljon viittauksia Hitchcockin muihinkin filmeihin.
Tässä ei ole mitään erikoista, mutta tästä voisi vetää viittauksen The Simpsons: Hit & Run - pelin tehtävään ''Dial N for Nerd'' :)

''Englanninkielisen nimensä jakso saa elokuvalta Guess Who's Coming to Dinner (1967).'' Tähän elokuvaan tuskin viittaa Black Ulurun samanniminen kappale?
Viimeksi muokattu11.08.11 - 00:42 Kirjoittaja: Finnish Simpson

Jaksossa ''Treehouse of Horror XXI'' on 3 jakso ''Tweenlight'', mikä taitaa olla pienimuotoinen muokkaus Twilight - elokuvan nimestä.

Ja samalla kaudella jakso ''Homer Scissorhands'' Eikös tuo ole parodia Scissorhand Edwardista?
Tuosta jälkimmäisestä viittauksesta, jaksoa en ole nähnyt, mutta nimestä päätellen se on parodia sille. Tuonkin jakson nimi on hyvin keksitty.

Kun Homerista tulee läski vihreä olento, Dr Phil juttelee hänelle. Eli Dr. Philistä.

Veikkaanpa että tuossa on matkittu myös Hulkia, joka iso vihreä olio. Hulk ei tosin ole läski, vaan iso lihaskimppu.
En tiedä menikö oikein, mutta noin mä päättelin.

Taisin munata tuon vastauksen, sotkin asiat toisiinsa. Jonzku1 ei tarkoittanut Homerin olevan Hulkin näköinen, vaan läski hirviö. Asia selkeni katsottuani kyseisen jakson tuon viestini jälkeen. Tästä lähtien olen hiljaa, jos en ole varma asian paikkansa pitävyydestä.
Viimeksi muokattu13.08.11 - 22:11 Kirjoittaja: Vince_Simpson

"Konstaapeli Wiggumin joukkueen nimi The Mighty Pigs on parodia The Mighty Ducks (Mestarit) -elokuvan (1992) nimestä."

Tai sitten tuo joukkueen nimi on parodia NHL-joukkueesta Mighty Ducks of Anaheim(1993 - 2006, nykyinen Anaheim Ducks)

''Australiassa jaksosta on muutamaan otteeseen sensuroitu kohta, jossa poliisikokelas huudahtaa "Vähät merkistä! Milloin me saadaan pyssyt?"''
Olisiko tuossa viittaus Poliisiopisto -elokuvasarjan ensimmäiseen osaan, jossa Tackleberry toteaa "Guns. When we get a guns, when we get a guns?"
Viimeksi muokattu13.08.11 - 10:41 Kirjoittaja: Finnish Simpson

Jaksossa Lady Bouvierin rakastaja Abe viihdyttää vieraita Maggien synttäreillä imitoimalla Chaplinin Kultakuume -elokuvasta tuttua kohtausta, jossa Kulkuri tekee haarukoista ja sämpylöistä jalat ja antaa niille tanssiaskeleet. Suku piti siitä, mutta asianajajat kielsivät tekemästä sitä. Abe tietenkin masentui.

Taas lisää:

Jaksossa Homer, valittu (Homer the Great) kohtaus, jossa Kivenhakkaajat polttavat Homerin jäsenkaavun ja sen palaessa lentää henkiä ulos, on parodioitu legendaarisen seikkailuelokuvan Kadonneen aarteen metsästäjät (Raiders of the Lost Ark, 1981) loppukohtauksesta. Myös arkku johon kaavu poltetaan matkii kyseisessä elokuvassa nähtyä Liitonarkkia.

Jakson Tulevaisuus (Bart to the Future) englanninkielinen nimi on parodioitu tieteiskomediasta Paluu tulevaisuuteen (Back to the Future, 1985). Jakso itsessään myös perustuu paikoittain aikamatkustukseen.


OIH MUN ON PAKKO NÄHÄ TOI TULEVAISUUS - JAKSO! mä niin rakastan paluu tulevaisuuteen - elokuvaa

OIH MUN ON PAKKO NÄHÄ TOI TULEVAISUUS - JAKSO! mä niin rakastan paluu tulevaisuuteen - elokuvaa

Kuin myös, olisi hienoa nähdä se. Millä kaudella se muuten on? Mäkin tykkään Paluu tulevaisuuteen -elokuvista ja mulla on ne kaikki kolme.

OIH MUN ON PAKKO NÄHÄ TOI TULEVAISUUS - JAKSO! mä niin rakastan paluu tulevaisuuteen - elokuvaa

Kuin myös, olisi hienoa nähdä se. Millä kaudella se muuten on?

Kaudella 11. Ei muuten kannata odottaa mitään mestariteosta:

http://simpsonit.org/index.php?jakso=11x17
Viihdelehti Entertainment Weekly listasi tämän kaikkien aikojen huonoimmaksi Simpsonit-jaksoksi 7.2.2003 ilmestyneessä numerossaan.

Omasta mielestäni jakso on OK, ainakin 11. kauden yleiseen tasoon nähden.
Offiksi meni taasen...

Ihme juttu, että tuo valittiin huonoimmaksi jaksoksi. Olihan noihin aikoihin jo 11. kaudella paljon tuota huonompia jaksoja, esim. Raivoisa ratsu ja Alligaattori.

Nykyäänhän sarja on huonontunut entisestään, ja on olemassa sellaisia kauheita jaksoja kuin Paluu ysäriaikaan, Lisa ihmemaassa ja Sielunhoitomatka, eli eihän tuo jakso olisi huonoa nähnytkään.

OIH MUN ON PAKKO NÄHÄ TOI TULEVAISUUS - JAKSO! mä niin rakastan paluu tulevaisuuteen - elokuvaa

Kuin myös, olisi hienoa nähdä se. Millä kaudella se muuten on?

Kaudella 11. Ei muuten kannata odottaa mitään mestariteosta:

http://simpsonit.org/index.php?jakso=11x17
Viihdelehti Entertainment Weekly listasi tämän kaikkien aikojen huonoimmaksi Simpsonit-jaksoksi 7.2.2003 ilmestyneessä numerossaan.

Omasta mielestäni jakso on OK, ainakin 11. kauden yleiseen tasoon nähden.
Offiksi meni taasen...

Ihme juttu, että tuo valittiin huonoimmaksi jaksoksi. Olihan noihin aikoihin jo 11. kaudella paljon tuota huonompia jaksoja, esim. Raivoisa ratsu ja Alligaattori.

Nykyäänhän sarja on huonontunut entisestään, ja on olemassa sellaisia kauheita jaksoja kuin Paluu ysäriaikaan, Lisa ihmemaassa ja Sielunhoitomatka, eli eihän tuo jakso olisi huonoa nähnytkään.
Huono jakso.. Ja scheissenmarjat sentään, tämä on yksi 11. kauden parhaimpia jaksoja. Mm. kohta jossa Bart saa häädön. Moni maininnut juuri tuon huonoksi ja kauheaksi jaksoksi(jos joku muukin kuin minä huomasi muokkaukseni).. Minä olen aivan samaa mieltä, tuo Lisa ihmemaassa on yksi pohjanoteeraus koko Simpsonien historiassa. Mutta 11. kaudella huonompiakin jaksoja on olemassa kuin tuo Tulevaisuus.. Esimerkkinä tuo yllämainitsemasi Raivoisa ratsu..